Program for tre ugers tværprofessionelt undervisningsforløb
Deltagere: 30 studerende fra sygeplejerske-, pædagog-, socialrådgiver-, ergoterapeut- og fysioterapeutuddannelsen
Didaktisk metode: Problembaseret læring, analysemodel og materialet
Formål og mål i det tværprofessionelle arbejde
Undervisere: Undervisergruppen bestod af seks undervisere, som havde planlagt forløbet, udarbejdet procesmaterialer og forberedt undervisning.
På første undervisningsdag deltog fem undervisere, på anden undervisningsdag deltog seks undervisere og på de øvrige dage var der minimum to undervisere.
Derudover var der oplæg ved eksterne oplægsholdere: en jurist fra Socialrådgiveruddannelsen, en leder af et kommunalt Børne- og Familiecenter og en overlæge fra en børneafdeling.
Grundlitteratur: Højholdt, Andy (2013), Tværprofessionelt samarbejde i teori og praksis,
Hans Reitzels Forlag
Primær og sekundær litteratur blev lagt på Fronter til de studerende.
Første undervisningsdag i første uge
Tidspunkt | Indhold | Proces | Materialer og litteratur |
09.15 – 12.00 | · Velkomst· Introduktion til forløbet· Formål og program· Deltagerpræsentation · Underviseroplæg om tværprofessionelt samarbejde | · FN´s børnekonvention· Katrin Hjort, kapitel 5 i: Professionaliseringen i den offentlige sektor· Christian Quvang m.fl.: Man skal handle før mælken bli´r sur | |
12.00 – 12.30 | Frokost | ||
12.30 – 13.00 | Inddeling af studerende i tværprofessionelle grupper | ||
13.00 – 14.30 | Fælles· Innovationsspil i grupper | · Innovationsspillet Co-creator | |
14.30 – 15.00 | Fælles· Opsamling på dagens forløb |
Anden undervisningsdag i første uge
Tidspunkt | Indhold | Proces | Materialer og litteratur |
09.15 – 12.00 | Fælles· Præsentation af den digitale platform· Præsentation af baggrunden og formål med indholdet på den digitale platform· Præsentation af de autentiske cases · Underviseroplæg om børn og unge i udsatte positioner
| Gruppeproces· Afprøvning af den digitale platform· Grupperne orienterer sig i de autentiske cases og vælger den case de vil arbejde med igennem tre-ugers forløbet.
| · Randi Andersen m.fl.: At være pædagog, lærer, sygeplejerske· Line Lerche Mørch: Anerkendelse i tværprofessionelt samarbejde |
12.00 – 12.30 | Frokost | ||
12.30 – 15.00 | Gruppeproces med vejledning· Fordybelse i den valgte case· Undersøgelse af hvad det er for problematikker der er i casen· Undersøgelse af hvad gruppen har af faglig viden om problematikkerne og hvad gruppen mangler viden om · Opstilling af læringsmål for den enkelte i gruppen · Beslutning om hvem der søger viden om de forskellige problemstillinger | · Procesinstruktion |
Tredje undervisningsdag i første uge
Tidspunkt | Indhold | Proces | Materialer og litteratur |
09.15 – 11.00 | FællesUnderviseroplæg om· Monofaglige perspektiver og resiliens | ||
11.00 – 12.00 | Fælles· Eksternt oplæg om centrale juridiske forhold i det mono- og tværprofessionelle arbejde på børne- og ungeområdet· Introduktion til gruppeproces | ||
12.00 – 12.30 | Frokost | ||
12.30 – 14.00 | Gruppeproces med vejledning· En af de studerende holder oplæg på baggrund af det faglige tema som den studerende har undersøgt, og gruppens andre deltagere bidrager undervejs med den viden de har forberedt om deres faglige tema. | · Procesinstruktion |
Fjerde under visningsdag i anden uge
Tidspunkt | Indhold | Proces | Materialer og litteratur |
09.15 – 12.00 | Fælles· Underviseroplæg om Kommunikation og refleksion· Fælles dialog om og drøftelse af tværprofessionelt samarbejde med afsæt i gruppernes cases | · Charlotte Højholt: Faglighed og fællesskaber i relation til arbejdet med børn i vanskeligheder | |
12.00 – 12.30 | Frokost | ||
12.30 – 15.00 | Gruppeproces med vejledningGruppearbejde med fokus påa) barne- og forældreperspektiver i den valgte case ogb) hvordan undervisningen i kommunikation og refleksion får betydning for gruppernes arbejde med den valgte case og samarbejdet i gruppen. |
Femte undervisningsdag i anden uge
Tidspunkt | Indhold | Proces | Materialer og litteratur |
09.15 – 12.00 | Fælles· Underviseroplæg om projektteori og projektarbejdsformen | Gruppeproces med vejledningGrupperne udarbejder problemformulering og problemstillinger med afsæt i casen og opstiller mål for de faglige indsatser og det tværprofessionelle samarbejde | · McDermott:Hvordan indlæringsvanskeligheder skabes for børn |
12.00 – 12.30 | Frokost | ||
12.30 – 15.00 | Fælles· Eksternt oplæg om arbejdet med mishandlede børn (battered children) ved overlæge på børneafdeling |
Sjette undervisningsdag i anden uge
Tidspunkt | Indhold | Proces | Materialer og litteratur |
09.15 – 11.00 | Fælles· Eksternt oplæg om det kommunale arbejde med børn og unge i udsatte positioner ved leder af Børne- og Familiecenter | · Bo Morthorst Rasmussen: Samarbejde på tværs | |
11.00 – 12.00 | Gruppeproces med vejledning· Gruppen arbejder med at undersøge den valgte case i relation til om de to eksterne oplægsholderes oplæg har åbnet til nye problemstillinger.· Gruppen udarbejder arbejdsplan for gruppens fremadrettede arbejde med casen, herunder de problemstillinger som gruppens deltagere skal forberede at give faglige svar på. | ||
12.00 – 12.30 | Frokost | ||
12.30 – 14.00 | Fælles· Opsamling på ugens gruppeprocesser og aflevering af gruppernes arbejdsplaner |
Syvende undervisningsdag i tredje uge
Tidspunkt | Indhold | Proces | Materialer og litteratur |
09.15 – 11.00 | Fælles· Underviseroplæg om implementering· Underviseroplæg om forældresamarbejde og forældreperspektiver i tværprofessionelt samarbejde | · Kaj Madsen: Omsorg for børn gennem omsorg for forældre | |
11.00 – 12.00 | Gruppeproces med vejledningEn i gruppen holder oplæg om det faglige tema som pågældende har undersøgt, og de andre bidrager med de faglige temaer som de har undersøgt. | ||
12.00 – 12.30 | Frokost | ||
12.30 – 15.00 | Gruppearbejde med vejledningGrupperne arbejder med at kvalificere deres faglige svar på de problemstillinger som de har valgt at arbejde med. |
Ottende og sidste undervisningsdag i tredje uge
Tidspunkt | Indhold | Proces | Materialer og litteratur |
09.15 – 10.30 | Fælles· Underviseroplæg om lærerfaglige perspektiver i forhold til gruppernes cases med fokus på hvordan der tales om børn i udsatte positioner i skolen | ||
10.30 – 11.30 | Gruppearbejde med vejledning· Grupperne arbejder med at færdiggøre casearbejdet | ||
11.30 – 12.00 | Frokost | ||
12.00 – 14.00 | Fælles· Grupperne fremlægger deres casearbejde i plenum med særligt fokus på problemstillinger og indsatsperspektiver.· Efter hver fremlæggelse er der faglig udveksling og feedback.
| ||
14.00 – 15.00 | Fælles· Præsentation af den individuelle evaluering · Opsamling på forløbets indhold og proces · Afslutning | Evaluering af forløbet· Individuel evaluering | · Evalueringsskema |